Raný spis Daniel. Die Gespräche von der Verwirklichung (1913)
bývá charakterizován jako zárodečný odkaz na později diferencovaně
rozvíjenou filosofii Já a Ty, kvůli stylu a celkovému vyznění je
však vnímán spíše jako určitá ozvěna Hölderlinova Hyperiona a
Nietzscheho Zarathustry.
…
K stavu mysli, jenž je jedním z předpokladů tohoto procesu, nás
autor uvádí právě skrze iniciační možnosti dialogu, v němž se řeč
dotýká podstaty. Účastníci vždy směřují k bodu prožitku smyslu -
toho, co vyslovili, i sebe sama v rozvinutí do vzájemnosti; k
transformaci. Každý rozhovor je zasazen do konkrétního prostředí
(hory, město, divadlo, zahrada, moře), které hraje roli světa, jenž
je střídavě objektem i subjektem, vstupujícím do vědomí podstatným
způsobem.
Proces duševního sjednocování se popisuje v jednotlivých fázích
(sestup do propasti chaosu, nalezení směru a sjednocení sil na
základě jediného zaměření), přičemž významný je dynamický prvek.
Součástí "přemostění" propasti je setkání s "tisícijmennou i
bezejmennou polaritou veškerého bytí" a vytvoření duševní jednoty
zevnitř této tenze. Východisko je následně spojeno s duševní
aktivitou "zaměřování se", kterou lze srovnat s činností stvoření
na rozdíl od pasivního spočívání.
Vzniklá jednota neexistuje jednou provždy, nýbrž neustále pokračuje
a obnovuje se. I Království Boží je tak "královstvím nebezpečí a
odvahy, věčného začínání a věčného stávání se, otevřeného ducha a
hluboké realizace, královstvím posvátné nejistoty".
DISNEY24