V modelu současného formativního hodnocení (FH) je učitel stále
ten, kdo žákům říká čím prošli, co udělali, co to znamená a také
kde a jak mají pokračovat. Učitel je tedy stále ten, kdo žáka
kontroluje a řídí, zatímco žákova analytická, reflexní a
organizační mysl "spí". V pedagogickém…
Popsaná konkrétní metoda (cesta) pracuje s Demingovým cyklem PDCA a
se sdílenou reflexí, kterou facilituje učitel speciálním sledem
otevřených otázek. Žáci jsou těmi, kdo s pomocí učitele reflektují
svoji zkušenost, hodnotí svou práci (na své úrovni) ve více
hlediskovém hodnocení a rozhodování, což jim umožňuje myslet
meta-kognitivně, tvořivě a růstově. Umožňuje jim tedy využívat
vyšších hladin myšlení, což způsobuje i více vnitřní motivace. V
účinku jde o určitý mentální "scaffolding", který umožňuje rozvoj
slovní zásoby, řešení problémů a dovedností učit se. Tím se od
principů konvenčního FH, které využívá převážně vnější zpětné
vazby, podstatně liší. Meta-kognice je rozvíjena prostřednictvím
tzv. "reflexního myšlení" a rozvíjí dovednost žáků pro
sebehodnocení a odpovědnost pro rozhodování. V pracovních
kapitolách této knihy je uveden průnik k psychologizujícímu pozadí,
včetně užitků a příznivých dopadů na žáky i učitele.
Kniha si klade za cíl ukázat čtenáři zásadní rozdíl mezi
"regulací", "korekcí" a "formací" žákova myšlení a učení.
Facilitační přístup tak může pomáhat nejen v budování znalostí, ale
i kultivovat žákovské chování a postoje. Tím přispívá k lepšímu
klimatu. Popsaná metoda Využívá principů konstruktivistické a
humanistické pedagogiky, zejména vnitřní zpětné vazby aktivizující
hluboké myšlení a směřující k růstovému, sebepřekračování učební
zkušenosti žáků. Podpora a rozvoj meta-kognice je nedílnou součástí
budování kompetencí. Školy, které dají prostor pro kultivaci této
přirozené dovednosti žáků, mohou být nejen úspěšnější, ale zejména
blíže individuálnímu přístupu k žákům a rozvoji jejich
osobnosti.
AFKDTOP500